Neděle, 18 Srp 2019
 
 
Prezident Zeman podpořil ve Štrasburku výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe PDF Tisk Email

Prezident Zeman podpořil ve Štrasburku výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe

Na půdě Evropského parlamentu uspořádal 26. února 2014 europoslanec Vojtěch Mynář mezinárodní odbornou debatu k tématu dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Její součástí byla i doprovodná putovní výstava, kterou během své návštěvy plenárního zasedání zahájil prezident České republiky Miloš Zeman, dlouholetý zastánce projektu. Na závěr vernisáže prezident Zeman podepsal memorandum o rozvoji vodních cest středoevropských členů EU.

V loňském roce byla přijata nová podoba transevropské dopravní sítě (TEN-T), do které se česká strana opakovaně snažila projekt zařadit. To se však neobejde bez mezinárodní shody a kvalitní přípravy projektu.  Současný stav a shrnutí potřebných kroků nastiňuje memorandum podepsané prezidentem Milošem Zemanem a dalšími účastníky. Mezi nimi nechyběli europoslanci ze všech dotčených zemí, zástupci polského parlamentu, polské plavby, polských regionů včetně přístavního města Kędzierzyn-Koźle a námořního přístavu Štětín, českého Ředitelství vodních cest, české Státní plavební správy i Slovenského plavebního kongresu a dalších odborníků.

Prezident Miloš Zeman před slavnostním přestřižením pásky zahájil výstavu těmito slovy:  „Všeobecně jsem zastáncem projektů, které přesahují délku jednoho volebního období. Tímto velmi prosím, abyste v Evropském parlamentu za tento projekt lobbovali stejně tak, jako za něj budu lobbovat já“. Kritikům projektu pak vzkázal, že je asi natolik megalomanský, jako projekt rybníkářské soustavy Jakuba Krčína z Jelčan a Sedlčan, která je dnes jedním z klenotů české krajiny.

Vojtěch Mynář (ČSSD) po skončení debaty uvedl: "Cílem našeho setkání ve Štrasburku bylo projektu jasně vyjádřit podporu na mezinárodní úrovni. Jsem rád, že výsledkem je kvalitní memorandum, které nastiňuje další postup při přípravě dokončení vodního koridoru. Nyní se musíme soustředit na urychlené zpracování kvalitní studie proveditelnosti a přípravu kladného stanoviska dotčených států. Tyto dva požadavky Evropské komise jsou základním předpokladem pro zařazení projektu do TEN-T před plánovanou revizí. Jejich splnění by mělo vést k zařazení do sítě ideálně ještě v roce 2016."

Polsko a Slovensko spolu s Českou republikou se zdají být hlavními partnery pro rozvoj zaostalých vodních cest ve střední Evropě. V květnu 2013 polský prezident Bronisław Komorowski a polský premiér Donald Tusk podpořili projekt DOL během státní návštěvy prezidenta Miloše Zemana ve Varšavě.

Pan Paweł Adamarek - člen představenstva Úřadu námořních přístavů Štětín a Svinoústí dodal: "Po dokončení by vodní koridor Dunaj-Odra-Labe spojil splavnou řeku Odru, stávající plavební kanály (Odra-Havola, Gliwický průplav, Odra-Spréva) a vnitrozemské a námořní přístavy Štětín-Svinoústí, a vytvořil vysoce efektivní a rozsáhlou síť vodních cest spojující západní, střední, jižní a jihozápadní Evropu s Baltským mořem. Není pochyb o tom, že modernizace Odry  a dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe zvýší atraktivitu přístavního komplexu Štětín-Svinoústí, především pro vnitrozemskou vodní nákladní dopravu, a přinese nové možnosti nejen pro Českou republiku a Polsko."


Prezident Miloš Zeman po zahájení výstavy a podepsání memoranda
o rozvoji vodních cest středoevropských členů EU podepsal také expertrům z ČR, Polska a Slovenska knihu Křižovatka tří moří věnovanou tomuto projektu, foto: Tomáš Kolařík

Odkaz:
Memorandum účastníků odborné mezinárodní debyty o rozvoji vodních cest středoevropských členů EU včetně vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe