Poniedziałek, 02 Gru 2024
 
 
Ministerstvo dopravy nechá zpracovat studii proveditelnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe PDF Drukuj Email
There are no translations available.

Ministerstvo dopravy nechá zpracovat
studii proveditelnosti vodního koridoru
Dunaj-Odra-Labe

9. 12. 2013 - Ministerstvo dopravy si chce nechat za 25 milionů korun vypracovat studii, která má prokázat ekonomickou efektivitu koridorového propojení Dunaje, Odry a Labe. Vyplývá to z předběžných informací zveřejněných na stránkách věstníku veřejných zakázek. Projekt vodního díla, které by mohlo stát až 400 miliard korun, oživil současný ministr v demisi Zdeněk Žák.

„Pětadvacet milionů korun je maximální částka. Očekáváme, že v rámci výběrového řízení se cena sníží," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Za tyto peníze by ale měl vzniknout komplexní dokument, který má odpovědět na otázku, zda bude nebo nebude ekonomicky výhodné vodní koridor stavět.

Studie má dále upozornit na různá rizika spojená s ochranou přírody a nebo s odporem místních obyvatel v závislosti na konkrétním trasování chystané vodní cesty, zdůvodnil odhadovanou cenu mluvčí. Kvůli předpokládanému rozsahu nebude materiál vznikat pár měsíců, jak je u obdobných studií proveditelnosti obvyklé. Práce na dokumentu by se prý mohly protáhnout až na řadu měsíců nebo i více než rok.

Právě časová náročnost je podle ministerstva dopravy důvod, proč vypracování dokumentu chce zadat ještě současný ministr v demisi. Podle úřadu je nutné spěchat zejména kvůli možnosti čerpat na projekt prostředky z Evropské unie.

Zadání studie do konce letošního roku je součástí harmonogramu přípravy vodního koridoru, který nedávno představil ministr Žák a který předpokládá dokončení vodního díla do roku 2039. Součástí plánované vodní cesty jsou i plavební stupně v Děčíně a v Přelouči, které se už delší dobu připravují a které by měly být hotové do roku 2020.

Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Zastáncem projektu je mimo jiné i prezident Miloš Zeman.

Zdroj: ČTK